Tomáš Masaryk 14. januára 2020 0 1104x

Ako polohy pri spánku ovplyvňujú vaše zdravie

Dopriať si kvalitný a pokojný spánok sa môže zdať pre niekoho nedosiahnuteľným cieľom. Hoci sa do postele vždy tešíte, prebúdzate sa skôr dolámaní než oddýchnutí. Keď sa k tomu pridajú dlhodobé bolesti chrbta, krčnej chrbtice či skolióza, nemusí byť spánok vôbec osviežujúci. Ako správne spať, aby vás ráno tzv. „nebolel celý človek“?

Spánkovým polohám sa často nevenuje prílišná pozornosť. Pri zaspávaní sa každý zvyčajne uvelebí v posteli tak, ako mu je zaspávanie príjemné a aký si vytvoril počas života zvyk, než aby sa držal nejakých predpísaných pravidiel. Existuje niečo ako správna poloha pri spánku?

Spanie na chrbte

Odborníci uvádzajú, že najlepšia poloha na spanie je ležať vzpriamene na chrbte, pretože umožňuje chrbtici zostať v optimálnej polohe. Tým zabraňuje nepríjemným bolestiam chrbta a krčnej chrbtice.

Spánková poloha na chrbte má však aj ďalšie výhody. Ak máte napríklad problém so žalúdočnými kyselinami, spite práve na chrbte. Tráviaca sústava v tejto polohe od ústneho otvoru klesá až do žalúdka, čím vzniká spád, ktorý žalúdočná kyselina nie je schopná prekonať, a tak zostáva v žalúdku.

Táto poloha sa tiež stará o vaše pevné poprsie. Prsia sú v tejto polohe prirodzene podopreté, vďaka čomu nie sú tkanivá zbytočne namáhané a prsia si udržujú svoj pevný tvar.

Naopak, neodporúča sa pre tých, ktorých trápi nočné chrápanie. V tejto polohe je chrápanie najintenzívnejšie.

Spálňa Tirol vo farebnom prevedení dub riviera rustic mountain.

Spanie na boku

Hoci sa poloha na boku nepovažuje za rovnako ideálnu ako na chrbte, je druhým odporúčaným variantom, zvlášť pre tých, čo nevydržia spať na chrbte. Aj v tejto polohe zostáva chrbtica v optimálnej polohe, takže podporuje zdravie chrbta a krčnej chrbtice. Avšak pozor! Aby tomu tak naozaj bolo, potrebujete vhodný anatomický vankúš, ktorý vám bude tou správnou oporou.

Spánok na ľavom boku sa odporúča najmä pri pálení záhy alebo pri zažívacích problémoch. Táto poloha je tiež veľmi vhodná pre tehotné ženy.

Moderná spálňa Aurélia v jednoduchom farebnom prevedení s príjemným prírodným akcentom.

Spanie na bruchu

Prospešnosť polohy na bruchu je často predmetom diskusií. Všeobecne sa táto poloha príliš neodporúča, pretože chrbtica nezostáva v optimálnej polohe a dochádza k zvýšenému tlaku na kĺby, rôzne skupiny svalov a na krk. Spanie na bruchu tiež prispieva k tvorbe vrások a u žien sa znižuje pevnosť poprsia, ktoré navyše môže byť aj boľavé, pretože na neho pôsobí celá váha tela.

Túto polohu uprednostňujú najmä ľudia bojujúci s chrápaním, pretože im poskytuje veľmi efektívnu úľavu. Niektorí odborníci považujú spánok na bruchu prospešný tiež pri bolestiach bedrovej chrbtice, pretože pri ňom dochádza k vyrovnaniu tlakov v medzistavcových platničkách chrbtice. O priaznivom vplyve tejto polohy sa hovorí aj v súvislosti s vysokým krvným tlakom, ktorý spánok na bruchu dokáže znížiť.

Univerzálne a štýlové prevedenie detskej izby For You.

Spálne Decodom

Širokú ponuku kvalitných a pohodlných spální nájdete v predajniach a eshope Decodom.

Spanie v klbku

Najmenej vhodnou polohou pri spánku, ktorej sa radšej vyhýbajte, je tzv. embryonálna poloha. Pri tejto polohe sa schúlite do klbka s kolenami hore a bradou dole, čím dostáva zabrať váš chrbát a krk. Dôsledkom sú zvyčajne bolestivé problémy s chrbticou, zvýšená tvorba vrások, boľavé a menej pevné prsia.

Hoci táto poloha často veľmi vyhovuje tehotným ženám a ľuďom náchylným k chrápaniu, radšej zvoľte spánok na ľavom boku.

Dizajn študentskej izby Rio je navrhnutý tak, že sa bude páčiť mladším aj starším ročníkom.

Zamerajte sa na správny matrac a vankúše

Ako vlastne zistiť, v akej polohe spíte? Samozrejme môžete vychádzať z toho, ako zaspávate, avšak pravdou zostáva, že sa každý človek počas noci rozlične prevalí až 30-krát. Najlepšie je preto opýtať sa niekoho, kto má príležitosť vás pri spánku vidieť, prípadne si môžete urobiť malý vedecký experiment a natočiť sa.

Vašej spánkovej polohe tiež musí byť prispôsobený vankúš a matrac. Podľa čoho by ste teda mali vyberať správny anatomický vankúš?

  • Pri spaní na chrbte si kúpte vyšší, stredne mäkký vankúš anatomického tvaru.
  • Pri spánku na boku siahnite po vyššom, pevnejšom a anatomicky tvarovanom vankúši.
  • Pri spánku na bruchu zvoľte mäkký, nízky vankúš.

Posteľ Tirol, farba: dub riviera

Čo sa matraca týka, rozhodujúcim faktorom je najmä jeho tvrdosť. Tú by ste mali prispôsobiť práve polohe vášho spánku. Ako vybrať ten správny matrac?

  • Pri spaní na chrbte uprednostnite mäkký až veľmi mäkký matrac.
  • Pri spaní na boku zvoľte veľmi tvrdý matrac.
  • Pri spaní na bruchu si vyberte tvrdý matrac.

A čo robiť v prípade, ak polohy striedate? Potom voľte zlatú strednú cestu. Vankúš zvoľte stredne mäkký a stredne vysoký s pevnou a pružnou náplňou. Matrac vyberajte podľa vašej hmotnosti – mäkký (70-100 kg), tvrdý (do 120 kg).

Zdroj: Materasso