Tomáš Masaryk 18. júna 2019 0 213x

Bolesť krčnej chrbtice: Z čoho pramení?

Hlava, krk, ramená, nadlaktie či celé paže. Tak veľmi vás môže ochromiť bolesť krčnej chrbtice. Niekedy vás nečakane zasiahne ostrá bolesť, inokedy odolávate niekoľkohodinovej tupej vtieravej bolesti. Či už sa spoznávate v jednom alebo druhom prípade, je úplne pochopiteľné, že túžite hlavne po úľave. Čo keby sme vám však povedali, že toto ochorenie 21. storočia si vlastne ľudia spôsobujú sami? Ako naozaj vznikajú problémy s krčnou chrbticou a ako s nimi môžete skoncovať?

Obývačka Belat patrí k úspešným novinkám. Správnym sedím v nej, predídete bolesti krčnej chrbtice.

Choroba z povolania

Bolesti krčnej chrbtice sa často označujú ako tzv. civilizačná choroba. Dôvod je prostý – najčastejšou príčinou je zlé držanie tela, ktoré si ľudia spôsobujú sami. Ako inak, než v sprievode svojich obľúbených pomocníkov 21. storočia – mobilov a počítačov. Výsledky vyšetrenia pacientov s problémami krčnej chrbtice totiž preukazujú, že za nesprávnym držaním tela v súčasnosti stojí práve sledovanie obrazovky počítača, televízie, telefónu či tabletu.

Aj v pracovni Point je dôležité počas prestávky precvičiť svoj chrbát.

Krčnú chrbticu totiž najviac zaťažuje predklonená hlava a oči smerujúce nadol, čo je presne pozícia, ktorú ľudia zaujímajú pri užívaní elektronických zariadení, a presne tá pozícia, ktorá spôsobuje nepríjemnú bolesť krčných svalov a môže viesť až k vážnym zdravotným problémom. Práve preto sú najviac ohrozenou skupinou ľudia so sedavým zamestnaním, pre ktorých je táto poloha hlavy každodenným chlebíčkom.

Ideálnu spálňu pre zdravý spánok nájdete v eshope Decodom.

Bolesť šíriaca sa z krčnej chrbtice však pramení aj z ďalších prehreškov, ako sú spánok v nevhodnej polohe (ale aj zlé vstávanie), či nadmerný stres spôsobujúci svalové napätie. Ak zaspávate najmä na bruchu a nemáte správnu oporu hlavy, dôjde k jej zalomeniu, ktoré vám spôsobí nielen bolesť krku, ale aj nepríjemnú bolesť hlavy od krčnej chrbtice.

Poslednou príčinou je tzv. prudké trhnutie krčnou chrbticou. To vzniká jednak z úplných banalít, ako je napríklad prílišné otočenie hlavy, ale aj pri vážnych dopravných nehodách. Ak trávite pri počítači dni a noci, potom ste výrazne ohrození bolesťami krčnej chrbtice.

Uvoľnenie krčnej chrbtice. Zn. ľahko a rýchlo!

Ak ste došli k záveru, že je toto ochorenie bežnou záležitosťou, a tak ho musíte jednoducho pretrpieť, nepodliehajte hneď panike. Bolesti krčnej chrbtice majú riešenie – od jednoduchých opatrení až po odbornú zdravotnú starostlivosť.

Upravte si pracovnú plochu

Ak máte sedavé zamestnanie a viete, že akokoľvek by ste chceli, sedenie pri počítači jednoducho neobmedzíte, skúste si aspoň vhodne upraviť svoju pracovnú plochu.

Kúpte si klasický monitor, prípadne umiestnite notebook na vyvýšené miesto a pripojte si k nemu externú klávesnicu a klasickú myš. Monitor by ste mali mať vo výške očí, čím zamedzíte nebezpečnému predklonu.

Pohodlné sedenie pôsobí nielen na váš pracovný výkon, ale aj zdravotný stav a náladu, preto je výber kancelárskej stoličky a kresla veľmi dôležitý.

Nutnosťou je tiež kvalitná kancelárska stolička s ergonomickým tvarovaním. Vhodným pomocníkom k tejto stoličke sú tiež bedrové a krčné vankúšiky, ktoré vám pomôžu minimalizovať riziko bolesti chrbta a krčnej chrbtice.

Vstávať a cvičiť!

Cvičenie by ste mali zaradiť do svojho pravidelného denného režimu, a to nielen ráno a večer, ale aj počas pracovnej doby. Pri jednotlivých cvikoch buďte opatrní – ako sme už spomenuli, prudké pohyby sa pri krčnej chrbtici nevyplácajú. Pozor si dávajte aj na správne dýchanie. Jednotlivé cviky vykonávajte do krajnej hranice pohybu, nikdy však nechoďte až za hranicu bolesti.

Nábytok Decodom

S nábytkom od spoločnosti Decodom sa ľahko vyhnete každej bolesti.

Ako prvý cvik môžete skúsiť pomalé otáčanie hlavou doprava, na stred a doľava. Následne ukláňajte hlavu vľavo a vpravo. Oba tieto jednoduché cviky vykonávajte so vzpriamenou chrbticou, uvoľnenými ramenami a hlavou vztýčenou smerom nahor. Medzi bradou a krkom by mal byť pravý uhol.

Majte v teple nielen nohy

Je všeobecne známe, že boľavým svalom robí dobre teplo. To isté platí aj pre bolesti krčnej chrbtice. Skúste zohriať krk, šiju a ramená špeciálnymi gélovými vreckami alebo hrejivými náplasťami, ktoré zakúpite v lekárni či v zdravotníckych potrebách.

Kúpte si správny zdravotný vankúš

Ideálny vankúš na krčnú chrbticu spoznáte tak, že pôsobí ako jej opora. To znamená, že nedovolí, aby bola chrbtica prehnutá nadol či nahor.

Viete, aký je rozdiel medzi zdravotným a anatomickým vankúšom na krčnú chrbticu? Zdravotný vankúš spĺňa zákonom dané predpisy, vďaka čomu máme istotu, že je navrhnutý pre správnu polohu tela. Avšak to nutne nemusí znamenať, že je vankúš aj anatomický, tzn. tvarovaný podľa ľudského tela. Veľká výhoda anatomického zdravotného vankúša spočíva v tom, že spĺňa obe kritériá.

Kompletnú ponuku bytových doplnkov nájdete v predajniach Decodom.

Zdravotný vankúš na krčnú chrbticu vyberajte podľa toho, v akej polohe najčastejšie spíte. Ak spíte na bruchu, voľte mäkšie a nižšie vankúše. V prípade, že spíte skôr na boku či na chrbte, kúpte si vyšší, stredne mäkký až tvrdý vankúš. A čo robiť v prípadoch, keď každý deň spíte inak? Zvoľte si vankúš s pružnou náplňou, ktorá sa prispôsobí.

Čo ak nič nezaberá?

Ako odblokovať krčnú chrbticu, keď nič z vyššie uvedeného nezaberá? Zverte sa do rúk odborníka. Vyskúšajte odbornú masáž skúseného maséra, ktorý vám pomôže rozmasírovať bolestivé miesta. Ďalšou možnosťou je fyzioterapeut, ktorý vhodnými manipulačnými technikami dokáže chrbticu nielen uvoľniť, ale naučí vás aj vhodné preventívne cviky. Poslednou možnosťou je magnetoterapia využívajúca pozitívne účinky magnetického poľa na boľavú krčnú chrbticu.

Zdroj: Materasso Slovakia s.r.o.